måndag 2 april 2018

Smakprov av vår

Det är härligt att kunna få ett smakprov på den vår som förhoppningsvis ska komma även till oss i Skåne så småningom. Jag tror att södra Frankrike är åtminstone 2 månader före vädermässigt och vad jag hört i dag så är det snö igen i södra Skåne.

Vacker blå himmel som bakgrund till körsbärsträd i blom.
I går tog vi oss en promenad runt vinfälten nedanför byn och njöt i solskenet även om vinden stundtals var kylig. Naturen är så vacker så här i början av våren.

Mandelträd i blom
På promenad i vårsolen

Nyfikna
Vi satt bland vinstockarna och drack vårt medhavda kaffe och åt kaka som vi fått av Madame. Hembakad grekisk påskkaka. Ovanlig och god.

Picnicställe
I dag hann jag med morgonpromenad i ett fantstiskt soligt väder innan frukost. Därefter blev det inte mycket gjort innan det var dags för årets happening i byn. Påskfest. Egen stol, eget glas och bestick behövs när man ska delta i detta spektakel. Festen började 11.30 men vi anlände efter 12. Man har ju lärt sig med åren att det är ingen idé att komma på utsatt tid eftersom inget händer ändå. Det började med pastis, vin och snacks och dröjde minst 2 timmar till maten började att serveras. Då var man hungrig. Vädret var så där lagom, lite sol och lite moln. Mat och lekar för både små och stora. Vi höll oss till åskådarnas plan och kollade storögt på vuxna karlar som försöker hoppa  säck. Det var trevligt ända tills en av de överförfriskade männen trillade över bordet med fruktcocktail och sen var liksom festen avslagen och vi gick hem. Det blev nog inte någon efterrätt och vi väntade inte för att kolla.

Livat i byn på påskfest
När vi kom hem gick jag ner i trädgården för att sätta mig i solen för och läsa men det blev inte mycket läst eftersom en viss liten katt gjorde anspråk på mitt knä.

Kelsjuk katt
Det är ganska tyst i byn men festen fortgår säkert på fotbollsplanen för en del entusiaster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar