onsdag 4 april 2018

Plan B istället för plan A

Vacker vy i byn. Bilden är tagen i går kväll då ljuset var fantstiskt. I dag ligger molnen vid trädtopparna.


Vaknade sent i morse och tyvärr försent för att promenera. Besök på marknad var på agendan. Jag förstår inte varför jag sover som en gris och inte vaknar i normal tid. Sover för länge, snarkar enligt mannen och drömmer konstiga drömmar om att jag inte hittar till mitt jobb och om jag väl lyckats hitta dit vet jag inte vad jag ska göra där. Känns varningssignal på den, eller? Kanske lika bra att stanna och be Regionen skicka lönen söderöver!
Planen i dag var marknad i St. Maximin men när vi passerat bygränsen och var på väg genom skogen så låg molnen på motorhuven och regnet började droppa på framrutan. Inget duggregn utan stora droppar.

Marknadsväder?
Har vi paraply?
Men, ska vi inte vända och åka hem och fortsätta drömma konstiga drömmar om jobbet istället?
Det tog inte många minuter för oss att låta plan B träda i kraft. Vi kör till ett shoppingcenter där vi kan gå torra inomhus och handla. Alltså bestämde vi oss för att åka till Aubange och handla på Auchan istället för en regnig marknad. Tyvärr hade vi lagt motorvägsbizzen i huset och tog istället den mindre RN vägen. Det gick bra och vi kom fram till ett Auchan utan regn och betydligt varmare temperatur. Strosade runt lite inne i varuhuset innan vi tog tag i vår shoppinglista som vi för övrigt glömt hemma. Det fick bli en memorerad lista, vilket fungerade till 99%. Vi glömde bara köpa tändpinnar men kom istället hem med flera kartonger vin som inte fanns med på listan över vad som skulle inköpas. Så är det alltid. Det var vinmarknad i affären och då kan man inte låta bli. Som svensk är det svårt att låta bli att handla när vinet är på REA.

Riesling?? Vad ska vi ha det till? Mannen väljer vin i fall han ska göra coq au vin på vitt vin. Jag blev nästan rädd att jag skulle behöva dricka det. 
 Det finns katalog över alla vinerna som säljs ut (mannen håller den krampaktigt i handen) här kan man läsa om vinet går att dricka direkt eller behöver lagras.
Även om man kan läsa om de olika vinerna är det inte lätt att välja. Här hjälpte inte bilder i telefonen för de man köpt i en affär och blivit förtjust i finns inte i nästa affär. Varje affärskedja har sina leverantörer och i Frankrike verkar det finnas så många leverantörer att ingen affärskedja behöver välja samma vin.

Någon som provsmakat?
Mitt bland alla vinflaskor hittade jag en öppnad flaska med korken nerstoppad i flaskhalsen igen. Hmm, vem har tagit sig en slurk vin och en brödbit i affären? Dags för rehabprogram på personalen? Det kanske är en löneförmån.
När vi kom ut från affären var vädret helt ok och vi satsade på en fika i någon av byarna längs med vägen hem.

Gott kaffe finns alltid att få på minsta "hål i väggen" i Frankrike

Dramatisk vy längs med vägen
Vädret höll sig bra ända tills vi kom hem igen. Samma gråmulna och trista väder som när vi lämnade byn. Det blir till att ägna sig åt att vika tvätt, elda i brasan och läsa bok. Kanske jag ändå försöker mig på en runda runt byn. Några pinnar kan jag säkert hitta som jag kan lägga på tork och sedan få eld på. Mannen funderar starkt på om jag lider av någon okänd åkomma där en av symtomen är att plocka pinnar. Han funderar på att skriva en bok om alla ställen där frun plockat pinnar, på heden, vid vägkanter, skogshyggen, åkrar, stränder, trädgårdar, vinfält. Ja, listan kan bli lång.
Jag tror jag tar en tur till skogen nu. Á bientôt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar