fredag 6 april 2018

Bästa vädret - bästa dagen

I dag har Provence bjudit på fantastiskt väder, strålande sol och ljumma vindar.

Blommande hägg
Vi pratade redan om vandring i går och velade hit och dit om var vi skulle gå. Att först köra i väg med bilen för att vandra kändes tradigt så till slut packade vi ryggsäcken och gav oss i väg mot grannbyn Esparron.

Mot Esparron
Det blev snabbt för varmt i solen och vi var alla tvungna att lätta på klädseln. Perfekt väder för långpromenad.

Campostela leden 144 mil?
Mitt ute i skogen dök denna roliga vägvisare upp. Här kunde man välja mellan Peking, Warsava eller Cotignac. Tur vi hade egen karta. Undrar om det är möjligt att fortsätta mot Spanien och Campostela eller det är bara någon som roat sig. Trevligt avbrott på stigen.
Efter fikapaus på lekplatsen i Esparron vände vi hemåt och tog vägen över vinfälten och gamla järnvägen. Hela rundan var 12 km och tog 4,5h.

Man kan pryda sin dörr med olika saker. Här är det klövarna på ett vildsvin som omvandlats till dekoration


En mysig och behaglig vandring i lagom "snacketempo". En del världsproblem hann vi med att lösa under vår tur. Hemma igen var det fram med solstolen, ner i trädgården och försöka läsa bok. Men det gick inte jättebra eftersom Mystique tycker att stolen är till för henne och hon makar inte på sig.

- Här vilar jag. Du kan knö ner dig bredvid om du får plats!
Någon läsning blev det inte. Vi myste lite, men sen gick jag över till trädgårdsarbete. Klippte min buxbom och planterade lite blommor. Jag kunde inte låta bli att köpa blommor till trädgården även om jag åker hem i morgon. I förmiddags efter frukost tog jag bilen och åkte till trädgårdshandeln i St. Maximin och inhandlade peénser i passande färg till huset. De kommer garanterat att dö inom snar framtid men det blev fint med lite blommor utanför vårt hus och i gången ner till trädgården.

Trädgårdshandeln
Ja, nu återstår en del av morgondagen innan det är dags att ta farväl av byn och mannen. Jag landar sent, 5 minuter innan lördagen övergår till söndag. Undrar vilken tid jag kan lägga huvudet på kudden i Viken?
Dags att gå in och packa, äta och sova. På återseende!

2 kommentarer:

  1. Ha en bra resa hem och önska maken skön cykelpremiär i ” värmen ” .
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag tror att din vägvisare visade rätt. Det finns flera vandringsleder genom Frankrike som alla slutar i Santiago della Compostela. Vi har en som passerar oss här i Languedoc. Fin vandring ni gjorde!

    SvaraRadera