lördag 31 mars 2018

VIlket äventyr

Det är ett äventyr att åka och handla i mataffären en påskafton i Frankrike. Det är dock ingen helgdag eller arbetsfri dag utan som vilken lördag som helst. Men alla handlar för att bunkra till den stora helgdagen som är annandag påsk. På måndag då ni då ska det ätas, drickas och jagas ägg i kubik.

Bara en del av allt som ska hem till Annandag Påsk
Jag var bara tvungen att smygfota allt på bandet. Efter stod vi med vår lilla vagn med mat som knappt täckte botten. Det är klart vi hoppar över läsk, chips, nachos, vitt fyrkantigt bröd och en massa annat. I stället satsar vi på kyckling, vin, champagne, jeans och bodies till barnbarnet. När vi skulle betala så önskade jag utnyttja bonuspengarna som vi har på vårt kundkort på Hyper U. Det är nu franskan är för dålig. Fattade inte vad kassörskan menade. Jag skulle skapa en kod till mitt medlemskort och det tog ett tag innan jag förstod att jag skulle göra den i kortautomaten. Här och nu! De som jobbar i kassorna är så tålmodiga att man blir helt lyrisk när det gäller en själv och helt matt när det gäller kunderna som står före en i kö. Men vi fick betala med vår bonus vilket gav mig ett par jeans "gratis".
Dagen har bjudit på blandat väder allt från sol och 17 grader, regn och som nu kuling.

Så här fint var det i morse. Solen som strilar ner mellan ekarna.
Vädret funkar bra till att torka tvätt ute i när regnet gör uppehåll och vem kan det hemma i Skåne.
Det mest frekventa ordet på fransk radio denna veckan är chocolate au Paque. Det är i varje mening. När mannen skulle parkera bilen i dag efter att ha lastat ut mat och vin så på de 50 metrarna till parkeringen nämnde de chocolate au Paque minst 20 gånger. Det är ju också något som de fyller sina varuvagnar med. Ägg och allsköns figurer i choklad.


Här är ett smakprov på några små figurer att sätta tänderna i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar