fredag 5 januari 2018

Sista dagen - bästa vädret

Vilket fantastiskt väder dagen bjudit på. Morgonen var klar, stilla och inte alltför kylig. Mössan och vantarna åkte av tidigt under min morgon promenad.

Solen stiger upp över landsbygden
Det var inte helt ljust när jag började promenera, men det tog inte många minuter förrän reflexvästen var överflödig. Onödigt att ta några risker när de jaktlystna männen är ute i ottan på jakt. Man vill ju inte bli förväxlad med ett vildsvin och få en patron med hagel i bakdelen.

Stilla morgon med stigande januarisol i bakgrunden
Byn är extremt tyst och öde. Knappast någon människa ute. De flesta jag sett eller hört är svenskar eller förvirrade turister.

Sol över alperna
Det har snöat mängder i alperna och folk har haft bekymmer med att ta sig upp och ner från berget och inte tala om skidåkningen. En del har bara kunnat åka 1 eller 2 dagar på grund av storm och snö. Vi har varit förskonade från storm men alla andra delar av Frankrike verkar ha haft det besvärligt.

I dag sista dagen har vi ägnat oss åt städning och sådant som ska fixas innan hemfärd. Kylen ska tömmas, städas och frostas av. Alla öppna kaminer ska tömmas och putsas. Ved ska finnas inne till nästa ankomst. Ja, det finns en del att stå i.

Mannen varvade städning med vila. Han är fortfarande inte helt kry. Här ger han sig i kast med ugnen.
Efter städning som varade halva dagen åkte vi i väg för att unna oss lunch på någon restaurang med uteservering och SOL. Vi for mot Barjol och fortsatte till Sillans de Cascade men innan vi nådde dit fick jag syn på de bästa pinnar helt fritt i skogen. Mannen gav med sig och stannade. Vilka fynd jag gjorde. De bara låg massvis i solen och väntade på att bli plockade.



Lycka för en vednörd
Efter lite hit och dit åkning kom vi till Salernes och då bestämde vi oss för att lunch i Cotignac verkar bra. Vi hittade en liten fin väg från Salernes till Cotignac och nådde fram med lite lågt blodsocker. Hittade en mysig restaurang i solen och beställde in dagens rätt.




3 rätters och inga dåliga portioner.
Hur ska jag nu få ner min önskerätt denna kväll, korv och potatismos framför brasan.
Jag säger på återseende och tackar för denna sista dag som var en riktig toppendag med sol, värme och mysig lunch. Som grädde på moset är hela huset städat från topp till tå. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar