fredag 27 oktober 2017

Så händer det plötsligt

Leverans av ved


Ja då hände det plötsligt och oväntat. Madame är på telefon och meddelar att veden är på väg. -Ja, nu ska ni inte tro att det var från den som vi beställt ved av från första början. -Nä, detta var borgmästarens son som Madame kontaktat efter att hon gett upp på den första. Det hade varit önskvärt att man meddelar att det inte finns ved att leverera så hade vi sluppit vänta i 4 veckor på leverans, men så här är det ofta och jag kan samtidigt meddela att så här fin ved har vi aldrig tidigare fått. Torr och kluven och färdig för att avnjutas.

Färdig att stoppa i brasan
Jag har en del udda nöjen och ett av dem är att samla ved. Mina barn brukar säga att jag är helt fixerad vid att samla och stapla ved. Kan vara någon stenålders gen för överlevnad, jag vet inte, men jag är lika road av att samla bär och frukt. Alla går vi igång på olika saker.

Det är ett härligt väder i Provence. Morgonen var lite kylig med 11 grader, men dagen har gett oss sol och värme upptill + 26. Kanske lite blåsigt, men vinden är varm och behaglig.

Slottet i soluppgång
Efter morgonrunda, frukost och lite pyssel fortfarande iklädd morgonrock blev det snabb påklädning och på med arbetshandskarna för att bära ved. Svettigt och jobbigt, men ett bra dagsverke. En runda till tippen och sedan matinköp.- Ja, lite vin också. Det är svårt att låta bli när det finns hål i vinstället. Man vet ju aldrig det kanske blir vinbrist så som det just nu är med smör.
Man får tankar från när man var liten och åkte till Norge för att köpa socker och margarin vid Sälenbesöket eller är det något jag drömt?
Vi försöker ta reda på vilken helg Olivades har utförsäljning av tyger och nu har vi satt Madame på uppdraget. Är det i morgon så drar vi direkt. Ni som önskat tyg kan hålla er beredda vid era telefoner för att ta del av frågor om färg och mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar