tisdag 31 oktober 2017

Adoption av ljusstake

Så kom dagen då det var dags att hämta och ta emot ljusstaken som ett svenskt par från Lourges  så generöst bett oss att förvalta tillsammans med en nästan likadan som vi redan har. Nu är paret fullkomligt och jag tror att det är en maskulin och en feminin ljusstake. I alla fall ger de sådana vibbar och det var den feminina som blev adoperad och flyttade in i St. Martin.

Nyinflyttad
Vi for till Berne för att träffas och överta ljusstaken. Det blev en trevlig lunch tillsammans i ett fantastiskt väder. Känns lyxigt att kunna sitta ute och äta näst sista dagen i oktober. Efter söndagens blåst och kyla blev måndagen en fin solig dag helt utan vind. Berne är ett fint utflyktmål även om allt är väldigt tillrättalagt. Trädgården och hotellet är 5 stjärnigt och att få en skymt av själva hotellbyggnaden med trädgård är omöjligt. Man får nöja sig med parken runt Bistron och vinaffären.

Mängder av oliver
Vingården består inte bara av vinfält utan även av massor av olivträd som så här års dignar av oliver. Dags att skörda?
Jag hade svårt att hålla mig och började plocka, men snart stoppade mannen mig och jag insåg att det nog inte bara var otillåtet utan även onödigt. Vad ska jag ha råa oliver till? De måste först ligga i salt i 2 månader och sedan ska de läggas i någon god inläggning. - Nä, jag lade ner projektet.
Efter lunch strosade vi runt och njöt i solen.





Vi fick tips av paret från Lourges om en vinaffär vid RN7 i Les Arces och vips var vi på väg dit efter lunch, inköp och promenad. Vilken affär, men hade vi inte fått tipset hade vi lätt passerat skylten som så väldigt modern och trist ut.

800 vinsorter
Vem kan tro att bakom infarten döljer sig en vinaffär utöver det vanliga. 800 vinsorter från Provence. Liknelsen i Sverige är en godisaffär typ flygplanet utanför Örekelljunga. Istället för påse fick man en korg med eller utan hjul att fylla med vinflaskor. Röda, vita eller rosa.



Fransk godispåse
Enormt utbud
Svårt att välja när utbudet är så stort. Vi gick på de flaskor som hade priset under 10 euros och med en vacker etikett. Det är på vinst och förlust, men väldigt kul.

I dag vet jag inte riktigt vad vi ska göra. Kanske ingenting. Det är soligt, stilla och skönt i byn. händer inte mycket. Efter morgonrunda som startade redan 7 i morse har jag satt i gång tvättmaskinen, pysslat lite inomhus och nu sitter jag här ute, mitt i byn och bloggar på amerikanskans internet. Borgmästaren har låst sitt internet och försett det med lösenord. -Ja, det var kanske inte en dag för tidigt. Vi tyckte nog alla som använde oss av deras nät att det var lite konstigt, men bra så länge det gick. Det ryktas om fiber 2019. Vi får väl se.

4 kommentarer:

  1. Det är skönt med lite sommar på senhösten. Det har man med sig tills det är dags att åka skidor.
    Ha det fortsatt bra.

    SvaraRadera
  2. Lycka till då lilla ljusstake - med ny husse & matte! En trevlig lunch hade vi, hoppas att vi får tillfälle att ses igen. Roligt att ni fick se Maison des Vins, som gav er utflykt ännu en dimension!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om Maison des Vins! Det ska vi prova! Vi brukar stanna till på Chateau de Rosline i Les Arces. Där finns även ett litet kapell Med en fin mosaik av Chagall! Hälsningar Boel

    SvaraRadera

  4. din ljusstake kommer att få det bra och bli omhändertagen. Ska bara fixa lite putsmedel, men stearinljusen är redan på plats. Vi ses absolut igen. Bor det någon Stensson i Lourges`?
    De bodde i så fall i St. Martin tidigare.

    SvaraRadera