fredag 22 september 2017

Spöklikt i skogen över heden

I går kväll när vi kom över heden kunde man inte se eländet, men i dag när vi passerade för att ta oss till Cassis såg man hur illa skogen är bränd. Stora delar från Esparron och ner mot Seillon. Elden har stannat 10 m från husen. Otäckt.

Synd det inte finns lukt på bloggen. Röklukten gör det ännu läskigare än det ser ut.
Det kommer att ta år innan det blir grönt här igen. Alla djuren, hur går det för dem?
Det har varit en härlig dag med en temperatur i solen på ca 25 grader. Varmt och skönt. Jeanskjol, T-shirt och barbent. Skönt att kunna ha förmånen att gå bakåt lite i tiden och få en släng av sommar ännu en tid. Morgonen startade med sedvanlig promenad i en stilla och tyst by. Vilken kontrast mot arbetslivet och vardagen hemma.



Stilla morgon

Lite höstlikt i olivlunden
Jag upptäckte under min promenad att det saknades flertal brunnslock. Någon har återigen roat sig med att stjläla ett flertal. Nu är det livsfarliga hål i gatan.

Märkligt intresse en del har och jäkligt jobbig sysselsättning.
 Cassis är extra härligt när turistantalet är minimalt och solen strålar från en nästan molnfri himmel. Min nya bikini (nr 3) var med till stranden, men jag insåg när jag doppat fötterna i Medelhavet att - nä, jag tror det räcker med tå, fot och en liten bit vrist. Jag lade tillbaka bikinin i bilen innan vi promenerade mot centrum.

Fotbad räcker
Vacker utsikt
I Cassis var det gourmet marknad med produkter från Provence. Svårt att låta bli att handla. Det blev persikomarmelad, saffran, tapenade och lite oliver.

Lätt att förköpa sig på godsaker
Vi avnjöt en fika med gott kaffe (tillräckligt med bönor) och en pain au chocolat med utsikt över gågatan. Vi strosade planlöst runt och pausade en stund med att sitta och titta ut över ett spegelblankt Medelhav. Shoppade några småsaker och sedan for vi på småvägar hem och lämnade motorvägen till andra.

Fika i solen
På vägen hem handlade vi och när vi väl kom hem åt vi lunch. Gravad lax och tapenade på stekta brödskivor. Låter konstigt men smakade underbart. Mycket blir annorlunda här och i dag blev det lunch halv 5. Vi gör som vi vill, äter när vi vill, läser när vi vill och sover när vi vill. Behagligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar