torsdag 21 september 2017

Ännu en höna i hönsgården

Frun har precis lyckats ta sig över molnen och är på väg mot Nice. Amerikanskan meddelar via whatsapp med ett cyberskratt och säger att jag nog kommer och stör i den franska byidyllen. - Ja, mannen verkar ha blivit byns nya handy man och hjälper alla med allt från att konversera över ett glas vin till att bära tunga paket från IKEA. Förhoppningsvis är mannen till hjälp och glädje för de som behöver och det går ingen nöd på mig som fru.
Jag är på väg efter en strulig start på min resa och denna gång var det inte Skånetrafiken utan Norwegian. Tåget lämnade Ängelholm som planerat och jag var i god tid på Kastrup, men vilken trist ställe Kastrup har blivit. Mörkt och sunkigt. Visserligen renoveras det överallt men städa kunde de väl göra. Äckliga kissiga urinluktande toaletter och matrester och smulor på golv och bord. Nä, skärpning!

Mindre trevligt

Utsikt under fika


Redan när jag anlände till Kastrup såg jag att tiden för avgång var ändrad och planet försenat. Det tog väldigt lång tid innan vi fick en gate och när vi väl kom dit, allra längst bort på D var vi alla utelåsta från gaten. Stor förvirring.

Hur kommer man in?


Väldigt märkligt eftersom det var skyltat med vår flight till Nice. Alla sprang omkring och försökte ta sig in, men det var väl tur att ingen lyckades eftersom det var ett annat plan som hade tagit oss till en helt annan destination över Atlanten. Det hade varit en resa det !

Inte en chans att de lyckas fylla vårt plan till utsatt avgångstid eftersom de inte ens lyckats tömma det som vi ska boarda. Men stämningen är på topp i kön, vilken mest består av kvinnor, damer, tjejer som är på nöjesresa till Nice över helgen. Lulliga danskor som är på hygge. Det övas danssteg, vickas på höfter och sjungs.

Många tjejgrupper på partyhumör


När vi väl är på plats i planet och turligt nog får man bästa plats vid nödutgång, 14 C. Den platsen gillar jag och dessutom tomt säte mellan fönsterplats och mig. Toppen! Där bättrade ni Norwegian på betyget, men nu är det dags för nästa strul. - En dansk röst meddelar - Vi har ett tekniskt problem och en mekaniker är på väg för att undersöka saken. Inte nu! Nu vill jag bara i väg, men icke. Av det jag kan höra och förstå av danskan så är problemet på rätt sida om vad som är tillåtet, men vi ska nu testa planet och se om vi kan komma i väg. Tydligen gick testet vägen för en timme försenade är vi i luften och på väg mot sydligare breddgrader.

Lämnar Köpenhamn


Bästa platsen, 14 C


Mina medhavda mackor är uppätna och efter lång tid av väntan är det nog dags för lite påfyllning. Jag förväntar mig något gott när jag är på plats i St. Martin, men vägen dit känns lång. Flygmackan var kräkäcklig och kaffet snålt på böner. Nu luktar mina händer någon läskig krydda som fanns i mackan. - Ja, jag vet att gnällstadiet är på väg. Dags att besöka snyggningsrummet ombord och fräscha till sig. Skölja bort lukten och smaken från både mun och händer.
Nu längtar jag efter både man, brasa och ett glas gott vin.
Och lilla Mystique!

Goda egenhändigt bredda mackor. Även detta kaffe saknade bönor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar