fredag 7 juli 2017

Någon har tuggat på min kropp

Vaknade i gryningen av att det kliade på min hand och upptäckte att den var röd och svullen. Gick ner i badrummet för att spola den med kallt vatten. Upp igen för att sova lite till, men när jag vaknade på morgonkvisten upptäckte jag att någon roat sig med att tugga på mig och lämnat kliande kolonier av små bulor över valda delar av kroppen. Det har varit en varm natt och påslakanet har inte täckt hela kroppen, men jag är glad att jag har haft kläder på ädla delar av kroppen annars hade det varit ännu värre. Konstigt nog smakar jag bättre än mannen som vaknat utan kliande tuggmärken. För att få lite ventilation sover vi med vidöppet fönster och korsdag genom huset. Sånt straffar sig.

Om jag tyckte + 34 grader var varmt i går så är det ingenting mot dagens temperatur.
+ 39 grader i Varages
Vi bestämde oss tidigt i dag för att stryka cykling ur agendan och istället åka och bada i Saint Laurent du Verdon. Ett härligt ställe med skugga och oftast lugnt och skönt ända tills familjen fransman intar badplatsen vid halv fyra tiden med hundar, picnic och allsköns lektöj.

Stilla och skönt
Det blev någon timma med lugn och ro. Vi hann nästan med att fika innan invasionen var ett faktum. Men efter 4 timmar var vi rätt nöjda.

     Så här ser skylten ut vid badet!
Så här ser verkligheten ut!
På vägen hem stannade vi för lite inköp av vin. Både på kooperativet som säljer goda viner från Pierrevert och vid La Cuinére ( svårstavat). Det sistnämda är en vingård som förvånar när man kommer in på gården. En fantastisk trädgård med vacker utsikt öppnar sig bakom häcken som gränsar till RN vägen. Goda viner gör de också.

I dag får vi senarelägga maten. Det är för varmt att ens tänka på att tända grillen. Kvällarna är härliga förutom familjen mygg som kan dra någon annanstans.

En härligt god tomat och mozzarella sallad passar pefekt som förrätt i detta klimat.
I går åkte vi i väg med Madames vägbeskrivning för att inhandla lite blommor till trädgården. Madame har absolut huvudet på skaft och beskrivningen fungerade perfekt. Det är bra jobbat för att inte varit och besökt denna oansenliga handelsträdgård på flera år.

I tredje rondellen mot Manosque, tag till vänster...
Vi hittade dit och fann vad vi behöde. Växterna var på upphällning och priserna därefter. De flesta växter kostade mindre än en euro.

Inte mycket på utsidan, ..

men väl värt ett besök för inköp av billiga växter och fina krukor.
Dags för att förbereda kvällens måltid. Mannen är på rymmen, men förhoppningsvis dyker han upp inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar