fredag 21 juli 2017

Mot Aix

Efter gårdagens badutfärd blev dagens utfärd en runda till Aix en Provence. Jag vaknade tidigt och tog min promenad med korta inslag av löpning. Det går framåt och lagom till vi ska åka hem kommer formen att vara i topp. Det äts och dricks för mycket och utgifterna på kalorikontot är för små. Det blir ett överskott varje dag och det känns så där kul med simring runt mage och höft. - Jag kan ju simma utan extra flytetöj. Det blir till att dra in på vissa saker när vi når Sverige eller till att sätta in extra rörlighet på schemat. Jag tror jag föredrar det senare.

Vacker soluppgång
Vacker vid tidig morgon


Olivlunden är som bäst ju tidigare man är ute på morgonen. Hela byn är dessutom stilla och lugn. Lugnare än på kvällen. I går verkade alla vara ute och roa sig. Både på Bistron och på diverse terasser.

Härlig kväll på terassen.


Aix var varmt i dag även om inte solen sken. Det var tryckande värme och fuktigt. Fingrarna intog snabbt prinskorvsstadiet och det var nästan jobbigt att andas. + 34 grader och tryckande, fuktig värme.
Det blev inte mycket till shopping. En födelsedags present till svärsonen, lite barnbarns kläder och lite körsbär när blodsockret lade sig på en oroväckande låg nivå.

Ny vacker butik
Hur många Longchamp väskor kan man ha? Hur många som helst.

Vi ägnade oss åt att titta i den nya Longchamp affären. Den var magnifik och vacker. Värt ett besök.

När vi kom hem till byn igen i förstod vi snart att vi missat veckans åsk och regn väder, men nu är det behagliga 25 grader och andningen fungerar normalt igen.
I morgon är det årets pizzafest och då vill vi inte ha regn eller åska. För första gången ska vi få uppleva festen på Slottsgården och det vill man gärna få vara med om. Blir det regn så flyttas hela spektaklet ner till skolans aula och det brukar inte vara en hit.

Trafikstockning i byn! Här kan man bara tappa bilen när man träffar någon bekant och gå ur och diskutera eller skvallra om livet. Ingen tar illa upp eller bryr sig.

3 bilar i centrum och totalt stopp.

2 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt kul att följa ert liv i södra Europa. Skönt för er med värme , i norr är det lite si och så med den varan. Men två dagar med drygt 20 grader och vi är mer än nöjda.
    Jag tycker det är skönt att fler än jag har "simringar " efter drygt tre veckors ledighet, men jag hoppar på ditt förslag. Mer rörlighet när arbete närmar sig .
    Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  2. Vi har just mött verkligheten i södra Tyskland. 16 grader och regn !! Dax för restaurangbesök iförd flipflop och shorts.

    SvaraRadera