måndag 3 juli 2017

11 timmars körning - lätt som en plätt

Vi lämnade ett blåsigt och 15 gradigt Viken efter att ha handlat nybakade bullar på konditoriet i byn och satte fart mot Öresundsbron. Jag minns bron och en del av motorvägen i Danmark sen somnade jag. Vaknade  vid Rödby. Vi kom så lägligt att det bara var att köra på färjan direkt.

Blåsigt på Fehrman Bält
På färjan träffade vi bekanta. Ja, inte vilka bekanta som helst. Det var min brudtärna när jag ingick äktenskap 1986 och hennes man. Länge sedan vi sågs och så ses man på färjan till Puttgarden. Nu bestämde vi träff vid Medelhavet. Det ska bli så kul att träffas. Vi brukar jaga möss med kvasten och prata skit halva natten under månens sken och med Medelhavets vågskvalp i bakgrunden.
Väl i hamn i Puttgarden somnade jag ännu en gång. Vaknade när det var dags för fika.
Go fika på autobahn med bullar från konditoriet i Viken, glutenfria köttbullar, Enskedegurka och Vikentomater.
Efter fikanpausen somnade jag igen när vi väl var ute på autobahn. När ja väl vaknade var det dags för mig att erbjuda mina tjänster som chaufför. Till min stora förvåning nappade mannen direkt och jag fick inta Kasselbackarna. Varför hamnar jag alltid i Kasselbackarna?
Allt gick vägen även om mannen så här efteråt säger att han inte vågade sova, men ha! jag vet nog att han sov.
20 mil körde jag sen fick jag nog. Dags för ny fika. Nu tog mannen över igen och vi svängde av till Walldorf, 11 timmar efter avfärd från Viken och jag har nog sovit minst 3 timmar. Tog en sväng inom IKEA och inhandlade en ny bäddmadrass och efter avhämtning på speciellt utlämningsställe lämnde vi detta tyska varuhus och checkade in på hotellet, Hotell Ambiente. Vilket härligt väder, +27 och kortärmad T-shirt. UTOMHUS!
Intog middag på ortens italienska restaurang, men blev lite besvikna. Det var inte riktigt som vanligt. Personalen var utbytt.

Pizza
Vi avnjöt en pizza med ett glas gott rödvin från italien och sedan promenerade vi hem till hotellet för att invänta John Blund. Mannen har redan fått besök och nu ska jag snart möta honom för fjärde gången i dag. Godnatt på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar