måndag 10 april 2017

Mot IKEA

Vi hade inga planer på att åka till IKEA under vår vistelse för vi visste inte att vi behövde något, men efter någon natt i våra sängar började vi fundera på om det inte är dags för nya madrasser. Problemet som varit tidigare är att IKEAS bottnar har en hård ram och det är stört omöjligt att få upp för trappan och in i sovrummet. Nu finns det mjuka bottnar som till och med är packade i rulle. 160 x 200 i rulle funkar att få uppför trappan lätt som en plätt. Ja, man behöver lite hjälp förstås. 40 kg orkar inte jag bära ensam. Vi var glada att vacuumet höll hela vägen hem i bilen. Det var kul när vi tog hål på plasten. Poff!! en jättemadrass.

IKEA i Toulon. Vackert beläget.
Jag skippade morgonpromenaden och vi for i väg vid 09 efter frukost. Vi kom till IKEA vid öppning och planerade att vara hemma i god tid för att slappa i trädgården. Förstår inte vad som händer när man åker i väg. Vi skulle ju bara till IKEA och en liten tur till varuhuset bredvid, men klockan var 4 innan vi äntligen kom hem igen. Det är massor att kolla på, vända på och en del inhandlades. Nu börjar det bli dags för bunkring av allt "bra att ha" inför hemfärd och då plötsligt hamnar allt i varuvagnen. Allt man gör tar dessutom så lång tid. Det är som i Amerika. Långa avstånd och mycket att glo på i varuhusen. Sängbotten var snabbt inhandlat, och är dessutom på plats i sängen. Det blev helt plötsligt King size bed i huset. Hoppas att systern och svågern blir nöjda när de ska bo i huset nästa vecka.
Jag hade bestämt mig för att promenera i eftermiddag istället, men det jag förträngt. Just nu tror jag att det är nedlagt. Det blir NOLL promenad i dag. Har ändå lyckats få ihop 7000 steg på shopping. Bra jobbat, frun!

På IKEA i södra Frankrike kan man verkligen visa utemöblerna på rätt ställe. Ute i solen. + 27 grader.
I går blev det mest ingenting gjort. Fick i väg mannen på en liten utflykt runt byn. Det är så vackert med alla blommande timjanbuskar i skogen. Promenaden slutade hos Madame och rosévin i solen. Jaha, så var det kväll och dags för mat och ett avsnitt ur serien Gåsmamman. Kvällarna är kyliga och att elda i brasan när man ser på film är bara ett måste för trivseln.

Blommande timjan i skogen
I kväll ska mannen bjuda på grillat. Det blir grillad lax. Ska bli jättegott och jag ser framemot middagen. Amerikanskan ska också komma och äta, men just nu tror jag hon är ute på någon excursion och letar olivträd till sin kruka utanför huset.
Ett av hennes träd har blivit halverat av en machete. Ja, det går vilt till här i byn när omdömet sviktar.

Kolla trädet till höger. Halvt!
 Ni tror kanske detta är en insomnad by, men ack vad man bedrar sig. Här händer det saker som man minst anar. Saker som ej kan förtäljas här.
Just nu har jag och grannfrun pratat barnbarn och tittat på bilder av underverket.
- Ja, hon pratar och jag svarar med de meningar som jag kan. Det diskuteras också mycket i byn om attentatet i Stockholm och de bryr sig verkligen om hur alla svenskar och deras anhöriga har klarat sig.
Dags att gå hem och duka, göra sallad och korka upp rosévinet.
I morgon kommer arkitekten för att projektera en balkong. Spännande.

1 kommentar:

  1. Härligt att se sommarbilder ☀, man kan inte annat än längta. Genom fönstret ser det skönt ut även i Sverige, men vindarna är isiga ��.
    Hälsningar Åsa

    SvaraRadera